De Collectie Verrijkt
Zaal 17
Buitenlandse kunst in Nederland
Het blijft een raadsel waarom er in Nederland, dat toch al eeuwenlang met de hele wereld handel drijft, zo weinig buitenlandse kunst terecht gekomen is, en waarom ook de eigen kunst maar zelden aansloot bij wat elders werd gemaakt. Maar misschien moet een deel van het antwoord juist in die Hollandse handelsgeest worden gezocht: veel buitenlandse topkunst was hier wel, maar werd met winst weer van de hand gedaan. Rembrandt zag meesterwerken van Rafaël en Titiaan in Amsterdam. Buitenlandse hoven deden er hun voordeel mee. Koning Willem II had een grote verzameling Europese schilderkunst, die in 1850 werd geveild. Het portret van de Champaigne in deze zaal is zo ongeveer het enige stuk uit die collectie dat voor Nederland behouden bleef. Museum Boymans kreeg het in 1870 cadeau. Tegenwoordig wordt nog maar zelden zulk belangrijk buitenlands werk aan de collectie toegevoegd, hoewel de magnifieke aankoop van de hier getoonde Preti laat zien hoe zinvol zoiets nog kan zijn. Gekocht in 1991, een schot in de roos.