‘Mondriaan staat voor mij voor het begin van heel veel dingen,’ zegt Gisbert (32), podcastmaker. ‘Voor mij persoonlijk, want met zijn werk begon mijn ontdekking van de kunst, maar met Mondriaan brak ook een heel nieuwe periode in de kunstgeschiedenis aan. Hij was een van de pioniers van de abstracte kunst. De weg die hij aflegde van realisme naar abstractie lijkt nu zo vanzelfsprekend, maar destijds was dat helemaal niet zo. Ik heb bewondering voor zijn doorzettingsvermogen om tot een beeldtaal te komen waarin hij zelf gelooft. Die complete overgave aan kunst inspireert en fascineert mij.’


‘De perfecte harmonie en het ritme in de schilderijen van Mondriaan spreken veel mensen aan. Ik was een jaar of acht toen ik zijn werk voor het eerst zag in Den Haag en ik weet nog dat ik er blij van werd. Ik snap het wel als mensen een beetje sceptisch zijn omdat het zo eenvoudig lijkt, maar als je weet dat De Stijl niet het beginpunt van Mondriaan was en als je ziet hoe hij stap voor stap tot abstractie kwam, wordt alles veel duidelijker en interessanter. Meer weten van de context maakt naar kunst kijken leuker. Zonder achtergrondkennis zie je bijvoorbeeld ook niet dat Mondriaan in sommige schilderijen met zijn lijnen de melodie en het ritme van jazzmuziek tot uitdrukking probeerde te brengen.’

‘Dat je werken die zó belangrijk zijn elke dag even kunt zien in onze musea vind ik een heel groot goed.’

‘Mondriaans lijnen en vlakken kom je overal en in allerlei vormen tegen, maar in een museum beleef je de magie van kunst. Naar kunst kijken heeft iets meditatiefs, ik word er rustiger van en het trekt mij uit de sleur van alledag. Een vriend van me noemde het ooit een gym for the mind, sportschool voor de geest. Dat vind ik een heel goede naam. Net als bij een sportschool moet je er wel een beetje tijd insteken. Ik geloof dat een schilderij communiceert met je ziel, hoe raar of zweverig dat misschien ook klinkt. De kunstenaar legt zijn of haar ziel in een schilderij en dat voel je als je voor het origineel staat. De tijd die Mondriaan in zijn werk heeft gestoken, zijn handschrift, dat maakt het bijzonder. Van dichtbij zie je ook de barstjes in de verflaag, een onbedoeld effect van de petroleum die Mondriaan door zijn verf mengde om die sneller te laten drogen.’

‘We hebben het grote geluk dat we in Kunstmuseum Den Haag de mooiste Mondriaan-collectie ter wereld hebben. Je kunt daar zijn hele stilistische ontwikkeling bekijken, met als klap op de vuurpijl zijn laatste schilderij, Victory boogie woogie. Dat je werken die zó belangrijk zijn elke dag even kunt zien in onze musea moet je niet voor lief nemen. Dat vind ik een heel groot goed, en daar draag ik graag mijn steentje aan bij.’

Mondriaan Compositie met rood geel zwart blauw en grijs

Piet Mondriaan, Compositie met rood, geel, zwart, blauw en grijs, 1921 | olieverf op doek, 48 x 38 cm | Kunstmuseum Den Haag | in langdurig bruikleen van de Vereniging Rembrandt

De betekenis van kunst is voor iedereen anders, maar het plezier van kunst verbindt ons allemaal. Word daarom net als Gisbert lid van de Vereniging Rembrandt. Samen met 16 duizend andere leden zorg je ervoor dat kunst die ertoe doet voor iedereen in de Nederlandse musea te zien is.

Bekijk ook

René’s Rembrandt is Vermeer

Rene
20210308 Rembrandt Rene 066 verkleind