Favoriet uitgelicht
Twee Japanse tempelwachters
Voor Arie uit Schipborg (Rembrandtlid sinds 2013) en Rene uit Apeldoorn (Rembrandtlid sinds 2014)
Rene over zijn favoriet
'Deze twee magistrale, meer dan manshoge tempelwachters zijn mijn onovertroffen favoriet. De beelden staan voor mij symbool voor de onmetelijke waarde van kunst die met alle mogelijke middelen bewaakt moet worden.'
‘Ik voel als het ware hun aanwezigheid’, schrijft Arie over de Japanse tempelwachters in het Rijksmuseum. Dat ervoer ook Rene uit Apeldoorn, die een tijdlang elke ochtend door een van de wachters ‘diep in de ogen’ werd gekeken. Dat deze sculpturen zo tot de verbeelding spreken, heeft ongetwijfeld te maken met hun imponerende verschijning. Alles aan deze hemelse wachters is groots: van hun wijd opengesperde ogen - zoals je ook in Japanse manga ziet - tot hun geprononceerde spierbundels.
Poortwachters
Na een lange tocht te voet, betraden Japanse pelgrims een tempelcomplex door de zogeheten Niō-poort. Dat open, houten poortgebouw werd dag en nacht bewaakt door beelden van deze twee hemelse wachters, Niō genaamd. Opgesteld aan weerskanten van de poort, hielden zij het kwaad op afstand. Vermoedelijk ligt hun oorsprong in India, net als die van het boeddhisme zelf. Op vroege Indiase reliëfs is al te zien hoe de boeddha beschermd wordt door sterke mannen.
Een goede band
De wachters zijn dan ook geen vijanden van de gelovigen. Japan kent festivals waarbij kinderen tussen de benen van tempelwachterfiguren door mogen kruipen. Ook worden er wel briefjes met wensen achtergelaten voor de wachters, in de hoop dat zij iets van hun hemelse energie af zullen staan. Volgens bepaalde legenden zouden de wachters zich soms heel letterlijk met het aardse leven bemoeien: van een sumoworstelpartij met een voorbijganger tot een helpende hand bij de landbouw in tijden van nood.
Symbool voor kennis
Dat de wachters geen ongelikte beren zijn, bewijst ook het wapen dat zij vasthouden: deze vajra dient ter vernietiging van de onwetendheid. Samen staan de wachters bovendien symbool voor alle beschikbare kennis. De rechter (Agyō) spreekt de klank ‘a’, de linker (Ungyō) de ‘un’-klank – dat zijn de laatste en de eerste klank van het Sanskriet.
Verschillende betekenissen
Oorspronkelijk bevonden deze wachters zich bij de tempel Iwayaji, vlakbij de Japanse stad Yokota. Nu de wachters in het Rijksmuseum staan, hebben zij hun oorspronkelijke functie, het beschermen van die tempel, verloren. Maar zonder betekenis zijn ze in Amsterdam beslist niet. Het museum heeft ze zelfs laten inwijden met een traditionele Japanse ceremonie. In de huidige context worden de sculpturen ook drager van nieuwe betekenissen. De wachter die Rene elke ochtend aankeek, symboliseert voor hem ‘de onmetelijke waarde van kunst die met alle mogelijke middelen bewaakt moet worden.’
Gesteund
Twee Japanse tempelwachters
Meer weten over de aankoop van de tempelwachters voor het Rijksmuseum? Bekijk de bijbehorende pagina in onze database.
Naar de database