In gesprek
Bonnefanten
In deze presentatie reflecteren twee kunstwerken uit heel verschillende tijden op een van de fundamentele vraagstukken uit de geschiedenis van de mens.
Het schilderij De Zondeval van Jan van Hemessen verbeeldt het moment dat Adam en Eva eten van de vruchten van de boom der kennis. De kennis van het goede en het kwade was voorbehouden aan God, en de mensen worden voor deze fatale misstap uit het paradijs verdreven. Maar de mensheid heeft zijn nieuwsgierigheid behouden. Het bevragen en begrijpen van het spectrum van goed en kwaad in de wereld is een universele en tijdloze zoektocht.
Ruim vierhonderd jaar later buigt Gerrit van Bakel zich over hetzelfde vraagstuk. Hij zet het goede en het kwade als twee botsauto’s tegenover elkaar, klaar om zich in de strijd te gooien. De Wagentjes van het Goede en het Kwade lokken elkaar uit, maar houden elkaar ook in een precair evenwicht. Het goede en het kwade stelt hij als these en een antithese tegenover elkaar. Door hun dialectische werking komen we verder in ons denken.
Het is op de grens van het goede en het kwade, zo lijken de kunstwerken te zeggen, dat we betekenis vinden. Door de begrippen tegen elkaar af te zetten,komen we verder in onze kennis, ons ethisch besef en ons begrip van de wereld en het bestaan. Ook door kunstwerken met elkaar in gesprek te laten gaan, vergroten we onze kennis en scherpen we ons moreel kompas.