VR X TSOL
Kunst voor na het college
De Vereniging Rembrandt is partner van The School of Life. Op deze pagina bieden wij extra verdieping voor de collegereeks Radicale vernieuwers in de kunst.
Kunst in je inbox
Ontvang maandelijks inspirerende verhalen over kunst en de beste tentoonstellingstips.
College 9: Nicole Ex over Louise Bourgeois
In deze uitzending, de een-na-laatste van de collegereeks, maakte Hilbert bekend dat de schenking van The School of Life zal gaan naar het Themafonds Fotografie en Video. Mede dankzij dit fonds kon de Universitaire Bibliotheken Leiden (UBL) recent een fotoserie aankopen van de 19de-eeuwse fotograaf en ontdekkingsreiziger Alexine Tinne.
Avonturier
De Haagse Alexine Tinne (1835-1869) was avontuurlijk aangelegd. In een tijd waarin ontdekkingsreizen veelal waren voorbehouden aan mannen, reisde zij begin jaren 1860 met haar moeder en tante als een van de eerste Westerse vrouwen naar centraal Afrika. Daar deed Tinne iets dat haar nog uitzonderlijker maakt: ze nam foto’s, terwijl in die omstandigheden bijna niemand dat nog kon. Bovendien waren er maar weinig vrouwen die zich ermee bezighielden, onder meer omdat zij destijds moeilijker toegang hadden tot de benodigde kennis van optiek en chemie.
Noord-Afrika
Tinne ondernam drie reizen in Noord-Afrika. De grootste en meest beroemde is de expeditie stroomopwaarts langs de Nijl en de Gazellenrivier. Ze bereikten de oorsprong van de rivier niet, want de boten liepen vast in de moerassen en de groep werd zwaar getroffen door een ziekte, waaraan meerdere leden van de expeditie overleden, onder wie Alexine’s moeder en tante. Tijdens de reis ervoor, ook stroomopwaarts langs de Nijl, tot aan Gondokoro in Zuid-Soedan, maakte Tinne de foto’s die nu door de UBL zijn aangekocht.
Interesse in de mens
Deze foto’s behoren tot de vroegste foto's die in het binnenland van Afrika zijn gemaakt. Ze tonen mensen en beelden van een kleine woongemeenschap, telkens op een ongedwongen manier, die sterk verschilt van latere foto’s die voor toerisme en antropologische wetenschap zouden worden gebruikt. De foto’s van Tinne getuigen van een grote interesse in hoe mensen in deze regio daadwerkelijk leefden.
Extra bijzonder
De aanwinst is van grote waarde voor de UBL, die de oudste fotohistorische collectie in Nederland bezitten. Daarom streven de UBL naar een zo compleet mogelijk en representatief beeld van de Nederlandse fotografiegeschiedenis. Als dé vrouwelijke fotopionier in Nederland mocht Tinne hierin absoluut niet ontbreken. Dat het ook nog eens gaat om een recent ontdekte serie, genomen tijdens een reis waarvan lange tijd geen foto’s bekend waren, maakt de aanwinst extra bijzonder.
Voor onze leden
Kunstmagazine
Leden van de Vereniging Rembrandt lezen over gesteunde aankopen in ons kunstmagazine, dat drie keer per jaar verschijnt.
College 6: Frouke van Dijke over Édouard Manet
Manet als sleutelfiguur
De betekenis van Édouard Manet voor de moderne schilderkunst kan nauwelijks worden overschat. Zijn Le déjeuner sur l’herbe uit 1863 wordt beschouwd als het eerste moderne schilderij. Door een alledaags naakt tussen geklede mannen in een park af te beelden en zijn losse schilderstijl – alsof het schilderij nog niet voltooid was – schokte Manet zijn tijdgenoten. Niet minder ophef veroorzaakte zijn Olympia uit hetzelfde jaar. Manets grensverleggende schilderijen vormden een inspiratiebron voor vele kunstenaars, onder wie Vincent van Gogh, Claude Monet en de impressionisten.
Een opzienbare aanwinst
In Nederlandse musea ontbrak een Manet van formaat, zeker na de verkoop van de olieverfschets voor de Bar aux Folies Bergère, die decennialang als bruikleen in Stedelijk Museum Amsterdam had gehangen. In 2002 deed de kans zich voor een ijzersterk werk van Manet te verwerven. Geen figuurstuk, maar een zeegezicht. De strakke, horizontale compositie van De pier van Boulogne-sur-Mer doet denken aan Japanse prenten die in die tijd populair werden en die ook Van Gogh en Mary Cassatt zouden inspireren. Tegelijkertijd zijn details als de golven en de zeilen met een losse toets geschilderd. Met hulp van onder andere de Vereniging Rembrandt wist het Van Gogh Museum dit topstuk te bemachtigen.
En een gemiste kans
Maar er blijft altijd wat te dromen. Want hoe mooi zou het zijn om ook een figuurstuk van Manet te kunnen zien in Nederland? In 2018 leek die droom even uit te komen. Het Van Gogh Museum, daarbij gesteund door de Vereniging Rembrandt, had een flink budget om te kunnen bieden op Manets Italienne die in mei van dat jaar werd geveild. Dit krachtige figuurstuk, dat vermoedelijk de ook door Van Gogh geportretteerde Agostina Segatori voorstelt, zou een fantastische aanwinst zijn voor het museum. Een tegenbieder bleek echter verder te kunnen gaan en bood tot bijna het dubbele van de geschatte opbrengst, waarmee Manets Italienne voor Nederland uit het zicht verdween.
Samen verzameld
Impressionisten
Molens bij Zaandam
Claude Monet
Kustlandschap
Claude Monet
Place Vendôme
Isaac Israels
College 2: Hilbert Lootsma over Michelangelo Merisi da Caravaggio
Reputatie in het slop
Caravaggio was niet altijd zo populair als nu. Door de veranderde smaak in de kunstwereld vlak na zijn dood telde hij lange tijd nauwelijks nog mee. Dat verklaart waarom de Romeinse familie Mattei rond 1800 Caravaggio’s Gevangenneming van Christus verkocht, zonder nog te weten dat het van Caravaggio was. De nieuwe Schotse eigenaar dacht met dit schilderij een van de allermooiste werken van Gerard van Honthorst te hebben aangekocht.
Herwaardering
Het was pas na de grote Caravaggio-tentoonstelling in Milaan in 1951 dat Caravaggio’s ster weer echt begon te rijzen. Daar hingen toen bijna alle Caravaggio’s bij elkaar, zelfs de Italiaanse kerken hadden hun altaarstukken uitgeleend. Een jaar later kwamen maar liefst vijf Caravaggio’s naar Utrecht voor een grote tentoonstelling die gericht was op Caravaggio en ‘de Nederlanden’. Deze tentoonstelling liet zien dat Caravaggio een ster was, maar ook dat de schilderijen van de 'eigen' caravaggisten stuk voor stuk krachtige hertalingen waren van het idioom van Caravaggio, zonder hem zomaar klakkeloos te kopiëren.
Net op tijd
Door de tentoonstellingen werd het werk van Caravaggio en zijn getalenteerde navolgers in korte tijd zeer gewild bij verzamelaars en musea. Het Centraal Museum in Utrecht sloeg nog snel zijn slag. Mede dankzij de leden van de Vereniging Rembrandt slaagde het museum er in de jaren 1950 in drie topstukken van Utrechtse caravaggisten aan te schaffen. Voor een werk als De vrolijke drinker van Hendrick ter Brugghen of De koppelaarster van Gerard van Honthorst zou nu enkele miljoenen moeten worden betaald. Later werd het Rijksmuseum gesteund bij de aankoop van een door-en-door caravaggistisch werk van Gerard van Honthorst en Museum Boijmans Van Beuningen bij een dramatisch werk van een Italiaanse navolger van Caravaggio.