Rijksmuseum Twenthe verwerft Constable
Idyllisch en levensecht
Voor zijn kunst liet Constable zich altijd inspireren door de schoonheid van het landschap om hem heen. Zijn schilderijen van watermolens bij beekjes en weelderige bosgezichten doen ongerept en idyllisch aan - ze zijn zelfs in zekere mate iconisch geworden voor het Engelse landschap van voor de industriële revolutie. Die landschappen kunnen 'eenvoudig' of ongecompliceerd lijken, omdat Constable zijn composities met zoveel kennis van de natuur opbouwde. Daar ging echter veel studie aan vooraf: Constable was een van de eerste kunstenaars die de natuur introk om ter plaatse schetsen in olieverf te maken.
Hampstead
Vanaf 1820 werd Constable vaak geïnspireerd door het landschap bij het dorp Hampstead, ten noorden van Londen, waar hij aanvankelijk een zomerhuis huurde en later permanent zou gaan wonen. Op de heide rond het dorp maakte hij olieverfschetsen, die hij soms later in zijn atelier aanwendde voor een schilderij. Gezicht op Hampstead Heath werd vermoedelijk besteld door een Franse verzamelaar op basis van zo'n olieverfschets. Terwijl het schilderij nu na bijna 200 jaar omzwervingen in een museum terecht is gekomen, werd de olieverfschets in 1888 al nagelaten door Constables dochter aan het Victoria and Albert Museum in Londen.
Wolkenluchten
Dat veruit het grootste deel van de aanwinst bestaat uit een imposante wolkenlucht is typerend voor Constable. De kunstenaar was namelijk gefascineerd door wolken. Hij beschouwde de luchtpartij als het belangrijkste instrument om gevoel uit te drukken in een geschilderd landschap. Door veelvuldig wolkenluchten te schetsen, probeerde hij de wolk in al zijn verschijningsvormen te doorgronden. Dankzij die schetsen, die vooral aan het begin van de jaren 1820 ontstonden, op de heide bij Hampstead, excelleerde Constable in het schilderen van expressieve wolkenluchten toen hij zich in 1824 waagde aan Gezicht op Hampstead Heath.
Tien jaar aanwinsten
De Constable zal voor het eerst voor het publiek te zien zijn op de tentoonstelling Na de jacht! waarin het Rijksmuseum Twenthe aanwinsten uit de afgelopen tien jaar in de schijnwerper zet. Dat het museum in die periode met visie en durf heeft verzameld, en dat de Vereniging Rembrandt die ambitie regelmatig heeft ondersteunt, bewijzen ook de gesteunde landschappen van Thomas Gainsborough en Gerard van Nijmegen. En aanwinsten leiden weer tot aanwinsten: want juist omdat de deelcollectie landschappen zo sterk was geworden, mocht dit kroonjuweel van Constable absoluut niet ontbreken.
Tot tevredenheid van het Rijksmuseum Twenthe en de Londense kunsthandelaar Simon C. Dickinson zal dit prachtige schilderij vanaf nu deel uitmaken van de vaste collectie van het Rijksmuseum Twenthe.
Met dank aan
Deze aankoop is tot stand gekomen met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Themafonds 19de-eeuwse schilderkunst, haar Rembrandt UK Circle Fund, haar Fonds Leppink-Postuma en haar BankGiro Loterij Aankoopfonds), het Mondriaan Fonds en het Nationaal Aankoopfonds van het ministerie van OCW.
Meer weten over de rol van deze Constable binnen de collectie van het museum? Klik hier.