Ontwerparchief van Gijs Bakker voor Design Museum
Minimale middelen, maximaal effect
Het oeuvre van Gijs Bakker (1942) is bijzonder veelzijdig. Bekend
zijn de sieraden die hij - dikwijls samen met zijn vrouw Emmy van
Leersum - ontwierp in een elegante, sobere vormentaal. Daarnaast werkte
Bakker als industrieel ontwerper aan de vormgeving van de meest
uiteenlopende objecten, van stoelen, lampen en theepotten tot
afwassponsen en afvalbakken. Bakker maakte ook ontwerpen voor de
openbare ruimte. De rode draad in zijn oeuvre: met minimale middelen het
maximale bereiken.
Prototypes
De ingenieuze ontwerpen van Bakker worden gekenmerkt door een heldere, krachtige vorm, die vanzelfsprekend aandoet. Daar gaat echter meestal een lang proces van 'afschaven' aan vooraf. Hoe Bakker in die fase experimenteert met verschillende vormen en materialen, blijkt onder andere uit de modellen en prototypes in zijn archief. Een van de objecten die met steun van de Vereniging Rembrandt is verworven, betreft een prototype van Bakkers bekende 'strokenstoel'.
Zandtaartjes
Twee andere prototypes uit het gesteunde ensemble horen bij een bank en afvalbak die Bakker ontwierp voor het Zeeuwse Oostburg. De geribbelde kegels doen denken aan zandtaartjes en schelpen, die weer verwijzen naar herinneringen aan een zomer aan het strand. Met die prettige associaties wilde Bakker de sombere sfeer van het naoorlogse stadscentrum doorbreken. Bakker: 'Ooit had Oostburg de functie van badplaats en kwamen de badgasten daar dineren en logeren. Dat gevoel van de zee en het strand wilde ik uitdrukken in het straatmeubilair.'
Ronde brillen
Niet alle ontwerpen van Bakker zijn uitgevoerd. De aanwinst bevat een aantal modellen voor brillen die Bakker ontwierp voor de firma Polaroid, die ze echter nooit in productie heeft genomen. Bakker heeft eens toegelicht hoe dat is gegaan: toen hij de brillen uit zijn koffer haalde in de imposante vergaderzaal van het Polaroid-hoofdkantoor in Parijs, werd hem direct verteld dat ze niet voldeden. Het hadden vlinderbrillen moeten zijn, want 'rond' was uit de mode.
Droog Design
Bakker is niet alleen van grote betekenis voor de Nederlandse designwereld vanwege zijn ontwerpen, maar ook als oprichter van het label Droog Design, dat hij in 1993 met Renny Ramakers begon. Het inmiddels internationaal gerenommeerde Droog Design wordt gekenmerkt door krachtige ontwerpen die vaak humor bevatten. Bakker maakte er zelf ook werk voor, zoals High-tech Accent, een theepot waarvan de titel verwijst naar het polyester touw waaruit het handvat is gemaakt.
Design Museum
Dankzij deze aanwinst kan het Design Museum Den Bosch voortaan beter vertellen over Gijs Bakker en zijn rol in de (Nederlandse) designwereld. Ook vormt Bakkers archief een belangrijke aanvulling op het archief van zijn vrouw en ontwerppartner Emmy van Leersum, dat in 2010 ook met steun van de Vereniging Rembrandt is aangekocht door het Design Museum Den Bosch.
Met dank aan
Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Jheronimus Fonds).
Benieuwd naar de andere objecten? Klik hier.