Uitreiking Museumpenning Arent Fock
© SeeitYourself.nl | Jan-Kees Steenman
Vereniging 23 september 2024

Museumpenning voor Arent Fock

Op vrijdag 20 september reikte minister Eppo Bruins van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap de Museumpenning uit aan Arent Fock, scheidend voorzitter van de Vereniging Rembrandt. Fock ontving deze bijzondere koninklijke onderscheiding bij zijn afscheid als voorzitter vanwege zijn grote verdiensten voor het Nederlands openbaar kunstbezit. De uitreiking vond plaats in het Rijksmuseum in Amsterdam.

Ambitieuze aankopen

In 2007 is Arent Fock toegetreden tot de raad van adviseurs van de Vereniging Rembrandt en in 2009 tot het bestuur, aanvankelijk als penningmeester en sinds 2016 als voorzitter. Tijdens zijn bestuursperiode nam het vermogen van de Vereniging sterk toe. Vanuit zijn professionele achtergrond als ondernemer heeft Fock er altijd voor gepleit kansen te benutten en groots te dromen. Onder zijn voorzitterschap is door de Vereniging Rembrandt steun verleend aan ruim 140 aankopen voor kunstmusea door heel Nederland.

Geert-Jan Janse, directeur Vereniging Rembrandt: ‘Om haar rol te kunnen blijven vervullen is de Vereniging Rembrandt afhankelijk van de steun van particuliere schenkingen en nalatenschappen. Ook op dit vlak is Arent Fock een belangrijk en onvermoeibaar ambassadeur geweest. Zijn inzet als voorzitter ging ver voorbij wat in de regel van een dergelijke onbezoldigde bestuursfunctie verwacht mag worden.’

Essentieel voor het openbaar kunstbezit

De penning is niet alleen een eerbetoon voor de exceptionele persoonlijke inzet van Arent Fock, maar onderstreept ook de kracht en het belang van het particulier mecenaat voor aankopen voor het openbaar kunstbezit.

Vera Carasso, directeur Museumvereniging: ‘Wij hebben Arent Fock voorgedragen voor de Museumpenning omdat hij als voorzitter van de Vereniging Rembrandt gedurende een lange periode een grote bijdrage heeft geleverd aan de Collectie Nederland, onder andere door het aanjagen van particulier mecenaat.’

Lees hier de tekst die minister Eppo Bruins bij de uitreiking uitsprak.