Louise Bourgeois, New York, 1996
© Oliver Mark
Vereniging 3 december 2024

Kunstliefhebbers zien het liefst meer werk van Bourgeois

Voor onze bijdrage aan het PAN Podium vroegen wij aan Nederlandse kunstliefhebbers van welke vrouwelijke kunstenaar zij het liefst (nog) een werk zouden willen zien in de Nederlandse musea. De meeste stemmen gingen naar de Franse kunstenaar Louise Bourgeois. Rachel Ruysch en Artemisia Gentileschi eindigden op respectievelijk plek twee en drie.

PAN Podium

Waarom zijn zo veel vrouwelijke kunstenaars zo lang over het hoofd gezien? En wat doen musea om hen meer uit de schaduw te laten treden van hun mannelijke collega’s? Op 24 november ging de Vereniging Rembrandt op PAN Podium over deze en gerelateerde vragen in gesprek met conservatoren van het Mauritshuis, Rijksmuseum Twenthe en Stedelijk Museum Amsterdam. Het bracht een levendige discussie teweeg waarbij de musea vertelden hoe hun visie op dit onderwerp door de jaren heen is veranderd en hoe dat hun aankoop- en tentoonstellingsbeleid heeft beïnvloed.

Bourgeois Cell XXVI

Louise Bourgeois, Cell XXVI, 2003 | staal, roestvrij staal, aluminium, hout, jute, textiel en ijzerwaren, H 252,7 cm | Kunstmuseum Den Haag | gesteunde aankoop uit 2010

Bourgeois bovenaan

Ter voorbereiding op het PAN-gesprek stelde de Vereniging Rembrandt aan kunstliefhebbers de vraag van welke vrouwelijke kunstenaar zij het liefst (nog) een werk zouden willen zien in de Nederlandse musea. Met 15,4% van de in totaal 224 stemmen eindigde Louise Bourgeois op de eerste plaats. Een van de respondenten noemde haar een ‘bijzondere vrouw met eigenzinnig en oorspronkelijk werk’, een ander gaf als toelichting op deze keuze, ‘omdat haar werk ook veel mensen die niet zo bekend zijn met kunst en musea kan aanspreken en daarnaast een mooie bijdrage kan leveren aan het gesprek over de impact van vrouwelijke kunstenaars.’ De Vereniging Rembrandt hielp het Kunstmuseum Den Haag in 2010 bij de aankoop van Bourgeois' Cell XXVI en het Kröller-Müller Museum in 1992 bij de verwerving van een metersbreed schilderij, dat in de woorden van de toenmalige directeur 'vol spanning [zit], die onder de huid kan kruipen.' Klik hier voor een afbeelding en meer informatie.

Peeters Stilleven met kazen amandelen en krakelingen 1280x884

Clara Peeters, Stilleven met kazen, amandelen en krakelingen, ca. 1615 | olieverf op paneel, 35 x 50 cm | Mauritshuis, Den Haag | gesteunde aankoop uit 2012 

Van Clara Peeters tot de Guerrilla Girls

De 17de-eeuwse bloemenschilder Rachel Ruysch eindigde met 14,1% van de stemmen op plek twee en de Italiaanse barokschilder Artemisia Gentileschi met 12,8 % van de stemmen op plek drie. Respondenten konden bij deze mini-enquête kiezen tussen zeven kunstenaars, maar kregen ook de mogelijkheid zelf een kunstenaarsnaam in te vullen. Van de 65 respondenten die voor de laatste optie kozen, vulden de meesten de naam Clara Peeters, Thérèse Schwartze en Alice Neel in. Eén respondent gaf als antwoord het Amerikaanse feministische kunstenaarscollectief Guerrilla Girls, ‘omdat hun werk de wereld een spiegel voorhoudt. De titel van het werk Do Women Have To Be Naked To Get Into The Met. Museum uit 1989 zegt eigenlijk al voldoende.’

Email Geen Tekst V Rx PAN
Prijs

Wie de enquête volledig had ingevuld en juist had geraden wie op het affiche is afgebeeld (v.l.n.r. Mary Cassatt, Judith Leyster, Artemisia Gentileschi en Frida Kahlo), maakte kans op de essaybundel Dromen najagen. Verzamelen met lef met daarin onder andere bijdragen over Clara Peeters en Roni Horn. De gelukkige winnaars zijn: Max uit Amsterdam, Gemma uit Nijmegen, Marcella uit Rotterdam en Daniëlle uit Voorburg.

Laatste nieuws