Het Nieuwe Instituut verwerft unieke maquette Van Doesburg
Amusementscomplex
Theo van Doesburg wilde als oprichter van De Stijl een ideale samenleving creëren. Met abstractie, heldere kleuren en geometrische vormen sloot hij zich aan bij de internationale avant-garde van zijn tijd. Van 1926 tot 1928 bracht hij zijn ideeën in de praktijk in de Aubette, een 18de-eeuws kazernegebouw dat tot amusementscomplex werd getransformeerd. Zijn uiteindelijke ontwerp voor de danssalon doorbrak tradities door architectuur, kleur en vorm als eenheid te benaderen en daarmee de bezoeker midden in een kunstwerk te plaatsen. Niet voor niets staat het gebouw bekend als de ‘Sixtijnse kapel van de abstracte kunst’.
Schilderkunst én architectuur
De interieurmaquette toont een cruciaal facet van het ontwerpproces van de danssalon: het samensmelten van architectuur en schilderkunst. Op het eerste gezicht lijkt het werk een platte tekening, maar wanneer de wanden worden opengeklapt verschijnt er een driedimensionaal schaalmodel. Het diagonale lijnenspel van kleurvlakken en zwart-witte blokken belichaamt een volstrekt nieuw idee over hoe een ruimte ingericht kan worden. Van Doesburg dacht ook aan de praktijk: elk vlak is genummerd, waardoor de schilders konden zien welke verf waar moest worden aangebracht.
Het Nieuwe Instituut
Aangezien latere ontwerpen voor de danssalon er anders uitzien, staat vast dat de maquette heeft bijgedragen aan het denkproces van de architect. Daarmee is het werk goed op zijn plek bij Het Nieuwe Instituut, de beheerder van een grote hoeveelheid architectuurontwerpen van Van Doesburg. Met deze nieuwe aanwinst kan de ontwikkeling van zijn artistieke opvattingen nog beter worden getoond.
Met dank aan
Deze aankoop is tot stand gekomen met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Dura Kunstfonds en haar A. Quist-Rütter Fonds), het Mondriaan Fonds en Galerie Gmurzynska.
Meer weten? Klik hier.