Gauguin Clovis Endormi website klein
Vereniging 10 oktober 2024

Clovis op nieuwe Rembrandtkaart

Het was weer een spannende race. Welke recent gesteunde aanwinst zou de nieuwe Rembrandtkaart gaan sieren? Met maar liefst 627 stemmen is een duidelijke winnaar uit de bus gekomen: het schilderij Slapende Clovis van Paul Gauguin, eerder dit jaar aangekocht door het Van Gogh Museum.

Drie favorieten

Naast Slapende Clovis, waarop de vijfjarige zoon van de kunstenaar te zien is, bestaat de top drie uit de fotoserie van Gondokoro door fotopionier Alexine Tinne - aangekocht in 2023 door de Universitaire Bibliotheken Leiden - en het fraaie paar snoekterrines dat Museum Prinsenhof Delft vorig jaar verwierf.

Volledig overzicht van de acht genomineerde aanwinsten:

1. Paul Gauguin, Slapende Clovis, 1884 | Van Gogh Museum, Amsterdam | 627 stemmen
  2. Alexine Tinne, Fotoserie van Gondokoro, 1862 | Universitaire Bibliotheken Leiden (UBL) | 485 stemmen
  3. Plateelbakkerij De Porceleyne Schotel, Paar snoekterrines, ca. 1764-73 | Museum Prinsenhof Delft | 361 stemmen
  4. Vincent van Gogh, Stilleven met aardappels, 1886 | Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam | 268 stemmen
  5. Hannah Höch, Aus einem ethnografischen Museum Nr IX, ca. 1929 | Stedelijk Museum Amsterdam | 212 stemmen
  6. Cornelis Cornelisz van Haarlem, Keukenstuk, 1596 | Frans Hals Museum, Haarlem | 209 stemmen
  7. Johannes Lutma, Twee paar zoutvaten, 1639/43 | Rijksmuseum, Amsterdam | 208 stemmen
  8. Maker onbekend, Zhongkui, demonen bestrijdend, ca. 1750 | Groninger Museum | 158 stemmen
Rembrandtkaart

Als dank voor hun hulp bij het aankopen, restaureren en onderzoeken van topkunst, krijgen de leden van de Vereniging Rembrandt op vertoon van hun Rembrandtkaart vrije toegang tot alle gesteunde musea. Dat zijn er inmiddels meer dan 125. Klik hier voor meer informatie.