25 kunstwerken schitteren weer
Stof, schimmel of de kat – kunstwerken treffen allerlei obstakels op hun weg naar een vitale oude dag. Daarom helpt de Vereniging Rembrandt musea sinds vijf jaar bij het realiseren van restauraties van topstukken die vanwege hun conditie niet (optimaal) meer te zien waren. 25 restauraties inmiddels, voor musea door heel Nederland.
Een mijlpaal
Afgelopen dinsdag werd voor de 25ste keer een kunstwerk dat met steun van de Vereniging Rembrandt is gerestaureerd, teruggeplaatst op zaal: het haarboeket in Nederlands Uitvaartmuseum Tot Zover. Het museum verwierf het object al in 2008, maar na anderhalve eeuw verkeerde het logischerwijs niet meer in optimale staat. Het boeket was stoffig, takken waren beschadigd en veel bloemen en bladeren waren aangetast door schimmel. Dankzij een uitvoerige restauratie, gerealiseerd met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar VriendenLoterij Restauratiefonds) schittert het kunstwerk nu weer als vanouds.
Sleeping Beauties
De lotgevallen van het haarboeket in Museum Tot Zover laten zien dat kunstwerken niet voor de eeuwigheid zijn gemaakt. Door de jaren heen verslechtert de conditie van materialen soms dermate dat het kunstwerk niet of nauwelijks meer kan worden getoond. Sinds 2018 ondersteunt de Vereniging Rembrandt restauraties van zulke sleeping beauties, vanuit de overtuiging dat wat wij met elkaar verzameld hebben ook te zien moet zijn. Het leeuwendeel van die restauraties is mogelijk gemaakt dankzij het VriendenLoterij Restauratiefonds van de Vereniging.
Hoogtepunten
In de afgelopen vijf jaar zijn de meest uiteenlopende sleeping beauties wakker gekust, van een kruisbeeld en een portret van een zevenjarige markiezin tot een vuurwerkkast, voor musea door heel Nederland. Het grootste gerestaureerde kunstwerk is het Gezicht op Amersfoort (dit schilderij is ruim 4 meter breed) door Matthias Withoos in Museum Flehite. Een van de meest buitengewone objecten is het Apostelhuis van Jan Schoonhoven in Museum Prinsenhof Delft, een kartonnen bouwwerk gevuld met apostelen en andere figuren uit het vroege christendom.
Voor de toekomst
De eerste restauratie betrof heel toepasselijk een modernistische wieg, gemaakt door Cornelis van der Wilk, in Museum De Lakenhal. De recentste restauratie, die van het haarboeket in Tot Zover, zou in theorie een passend sluitstuk zijn.
Van de wieg naar het graf. Maar niks is minder waar. Op dit moment zijn
alweer nieuwe restauratieprojecten aan de gang en komen nieuwe aanvragen
binnen.
Bijdragen aan restauraties als deze? Word dan lid.