Zonnewijzer op zaal 2
© Heinz Aebi
Jan de Rijk (toegeschreven aan) (1661 - 1738 (?))
ca. 1700
eikenhout en andere materialen
H 290 cm
Groninger Museum
Toegepaste kunst en Design
1600-1700, 1700-1800
kunsthandel Galerie Kugel, Parijs; Groninger Museum, inv. nr. 2024.0374

Van ons allemaal sinds 2024

Met zijn opvallende ontwerp, uitbundige decoratie en hoogte van bijna drie meter is deze zonnewijzer enig in zijn soort. Hij moet zijn gemaakt voor een opdrachtgever met belangstelling voor kunst en wetenschap. Er zijn aanwijzingen dat dit de Groninger edelman Willem Alberda, heer van ’t Zandt en Godlinze (1674-1721) was. Niet alleen komen diens initialen en familiewapen overeen met die op het object, maar ook lijkt de zonnewijzer te zijn vervaardigd om gebruikt te worden op de breedtegraad waarop Godlinze en ’t Zandt liggen. De vermoedelijke maker van dit pronkstuk was de Groninger beeldsnijder Jan de Rijk.

De imposante zonnewijzer stal de show op kunstbeurs TEFAF van 2024. Het bestuur van de Vereniging Rembrandt was meteen overtuigd van het belang van dit object. Aan de hand van deze zonnewijzer kan het Groninger Museum een rijker verhaal vertellen over de kunst en de geschiedenis van Groningen, over de wetenschap, en over de mondiale connecties en ambities van de Groninger elite omstreeks 1700.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Groninger Fonds en haar Molenaar-de Boer Fonds), het Mondriaan Fonds, J.A.J. Maan-Vellinga, de Emmaplein Foundation, de Groninger Museum Salon, de Vereniging Vrienden van het Groninger Museum, Alex Heukers en Jan 't Hooft