Vier kandelaars

1714 Pierre Platel Kasteel Duivenvoorde

Pierre Platel (ca. 1664 - 1719)
zilver
H 22,2 cm
Kasteel Duivenvoorde
Zilver
veiling collectie Hartman, New York (Sotheby's), 17 juni 2024, nr. 39; Kasteel Duivenvoorde, Voorschoten, inv.nrs. DV7085

Van ons allemaal sinds 2024

Door het gekroonde alliantiewapen op deze kandelaars weten we dat ze zijn gemaakt voor Arent en Anna Margaretha van Wassenaer-Bentinck, die in de vroege 18de eeuw op kasteel Duivenvoorde woonden. De kandelaars zijn niet in Nederland vervaardigd, maar in Londen, door de Franse zilversmid Pierre Platel. Het zijn tastbare herinneringen aan het jaar dat Arent en Anna Margaretha in Londen verbleven voor de kroning van George I. Arent was destijds ambassadeur voor de Staten Generaal en het echtpaar maakte in Londen deel uit van de hoge adellijke kringen. Iets van die allure brachten ze mee terug naar Duivenvoorde, waaronder deze kandelaars. Of de set in opdracht van het paar of als geschenk voor hen is gemaakt, is niet bekend.

Kasteel Duivenvoorde is van 1226 tot 1763 eigendom geweest van de familie Van Wassenaer. Door vererving en verhuizing zijn de bezittingen van de familie na 1763 grotendeels uit het kasteel verdwenen. Mede dankzij de Vereniging Rembrandt is deze set kandelaars nu terug op Duivenvoorde. Recentelijk is door de familie Van Wassenaer ook een zilveren dienschotel met hetzelfde alliantiewapen en dezelfde decoratie geschonken, eveneens gemaakt door Pierre Platel. Deze aanwinsten zijn niet alleen van belang voor de collectie van kasteel Duivenvoorde, maar ook voor het Nederlands openbaar kunstbezit, waarin deze vooraanstaande zilversmid tot voor kort niet vertegenwoordigd was.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar VriendenLoterij Aankoopfonds)