Uitgeputte maenaden na de dans
ca. 1875 Lourens Alma Tadema Van Gogh Museum
- Kunstenaar
- Lourens Alma Tadema (1836 - 1912)
- Datering
- ca. 1875
- Techniek
- olieverf op doek
- Afmetingen
- 59,1 x 132 cm
- Museum
- Van Gogh Museum
- Verzamelgebied
- 19de-eeuwse schilderkunst
- Periode
- 1800-1880
- Gesteund in
- 1996
- Herkomst
- kunsthandel Hazlitt, Gooden & Fox Ltd, Londen, 1996; Van Gogh Museum, Amsterdam, 1996, inv.nr. s0458S1996
Van ons allemaal sinds 1996
Alma Tadema baseerde deze voorstelling op een verhaal van de Romeinse schrijver Plutarchus, over een groep vrouwelijke aanhangers van de Griekse god Dionysus. Deze zogeheten maenaden verkeerden door drank en dans in een roes toen zij 's nachts onverhoopt in de vijandige stad Amphissa verzeild raakten. Uitgeput vielen zij in slaap op het marktplein. Dat de maenaden ongedeerd bleven, en zelfs goed werden verzorgd, was te danken aan de dappere vrouwen van Amphissa, die bij hen besloten te waken.
Waarom gesteund
Dit onvoltooide doek is een zeldzaamheid in het oeuvre van Alma Tadema, die zijn schilderijen meestal zorgvuldig afwerkte. Dankzij dat schetsmatige karakter is dit niet alleen een ongebruikelijke, maar ook een ongewoon spontane Tadema. Het schilderij bevat bijvoorbeeld interessante informatie over de werkwijze van de kunstenaar. Het doek was niet bestemd voor de verkoop: Tadema gaf het rond 1883 cadeau aan zijn goede vriend Carel Vosmaer, die er zeer verguld mee was. Dat geldt ook voor het Van Gogh Museum, dat dit schilderij in 1996 van Vosmaers nazaten kocht.
Met dank aan
Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij het Prins Bernhard Cultuurfonds)
Vragen
Valt je iets op? Of heb je extra informatie over dit object? Laat het ons weten!