Kunstenaar
Lee Lozano (1933 - 1999)
Datering
1965
Techniek
Olieverf op doek
Afmetingen
183,2 x 426,7 cm
Museum
Kunstmuseum Den Haag
Verzamelgebied
Naoorlogse en Hedendaagse kunst
Periode
1950-nu
Gesteund in
2016
Herkomst
Kunsthandel Hauser & Wirth, New York, 2016; Kunstmuseum Den Haag, objectnr. 1055717

Beschrijving

Lee Lozano (1930-1999) is misschien wel een van de best bewaarde geheimen van de na-oorlogse avant-garde. Al duurt Lozano's carrière slechts tien jaar, het is als de ontwikkeling van de moderne kunstgeschiedenis in een notendop. In een mum van tijd groeit ze uit van een figuratief tekenaar naar een abstract schilder, om zich uiteindelijk te ontdoen van het (traditionele) materiaal en zich te ontwikkelen tot een overtuigd conceptueel kunstenaar. De natuurwetenschap is daarbij een constante bron van inspiratie. Lozano beschouwt de mens als een verzameling ionen. Een visie die terug te vinden is in alle stadia van haar kunstenaarschap.

Waarom gesteund

Het Kunstmuseum Den Haag vroeg steun voor een werk uit Lozano’s abstract-geometrische periode. De aankoop past in het streven om werken van kunstenaars te verzamelen die in de jaren zestig een plek vonden in de marge van de beeldende kunst, maar wier betekenis nu ingezien wordt. Van Lozano is geen enkel werk in een Nederlandse openbare verzameling. De triptiek Slide is een belangrijk werk binnen het oeuvre van Lozano, dat goed tot zijn recht komt in de context van de recente aankopen van bijvoorbeeld Louise Bourgeois en Paul Thek.

Met dank aan

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Titus Fonds en haar Themafonds Naoorlogse en Hedendaagse kunst [voorheen: Themafonds Moderne en Hedendaagse kunst]), de BankGiro Loterij en het Mondriaan Fonds

Vragen

Valt je iets op? Of heb je extra informatie over dit object? Laat het ons weten!

Bulletin

Lozano
Een permanente staat van verandering

Bulletin van de Vereniging Rembrandt, zomer 2016, pp. 38-40

Download