Zelfportret van Wybrand Hendriks met Agatha Ketel

ca. 1800-04 Wybrand Hendriks Teylers Museum

Wybrand Hendriks (1744 - 1831)
ca. 1800-04
olieverf op paneel
35,6 x 48,9 cm
Teylers Museum
18de-eeuwse schilderkunst
veiling, Londen (Christie's), 29 oktober 1999, nr. 66; Teylers Museum, Haarlem, inv.nr. KS 1999 003

Van ons allemaal sinds 1999

We zullen nooit weten wat Wybrand Hendriks hier probeert duidelijk te maken aan zijn vrouw Agatha. Dat is de kracht van dit soort portretten, zogeheten conversatiestukken, waarin de voorgestelde personen zijn afgebeeld terwijl ze samen iets doen: praten, thee drinken of kijken naar een kunstwerk. De neoclassistische ornamenten op de wand doen vermoeden dat Agatha en Wybrand zich bevinden in de dienstwoning bij Teylers Museum, waarvan Wybrand een van de eerste conservatoren was.

Teylers Museum heeft een bijzondere band met Wybrand Hendriks, die als conservator verantwoordelijk was voor de aankoop van belangrijke Italiaanse tekeningen, waarmee hij de basis legde voor het wereldberoemde prentenkabinet van Teylers. Daarnaast is dit dubbelportret nog op een andere manier sterk verbonden met het museum: het is gemaakt in de dienstwoning bij het museum, het zogeheten Fundatiehuis, dat sinds 2021 toegankelijk is voor museumbezoekers.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt en Matthijs de Clercq

Valt je iets op? Of heb je extra informatie over dit object? Laat het ons weten!