Portret van Theodorus Schrevelius

1617 Frans Hals Frans Hals Museum

Frans Hals (1582/1583 - 1666)
olieverf op koper
15,5 x 12 cm
Frans Hals Museum
17de-eeuwse schilderkunst
kunsthandel J.R. Bier, Haarlem, 2003; Frans Hals Museum, Haarlem, inv.nr. OS 2003-18

Van ons allemaal sinds 2003

Eigenlijk kijkt de Haarlemse schrijver Schrevelius niet naar ons, maar naar zijn lezers. Dit vlot geschilderde portretje is namelijk gemaakt als voorbeeld voor een prent die in Schrevelius' boeken werd opgenomen. Een voorloper van de auteursfoto dus, zodat lezers wisten hoe de schrijver eruit zag. Hals heeft zijn stadsgenoot vastgelegd in een pose die zowel gedistingeerd als levendig is. Schrevelius kijkt ons enigszins onderzoekend aan, alsof we zojuist zijn aandacht hebben gevraagd. Hij kan elk moment het boekje weer openslaan en verdergaan met lezen.

Frans Hals is in de Nederlandse musea van oudsher goed vertegenwoordigd. Dat maakte het extra jammer dat geen enkel Nederlands museum zo'n ontwerp voor een portretprent bezat, terwijl Hals er meer dan 30 heeft geschilderd. Dit exemplaar was een prachtige aanwinst voor het Frans Hals Museum: Schrevelius schreef namelijk een belangrijk boek over de Haarlemse stadsgeschiedenis waarin hij Frans Hals roemt. Dat het portretje niet eigenhandig zou zijn, zoals een omstreden Hals-kenner beweerde, kon na restauratie en technisch onderzoek definitief naar het rijk der fabelen worden verwezen.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Stortenbeker Fonds), de Mondriaan Stichting, het VSB fonds en Vrienden van het Frans Hals Museum

Schrevelius uitgesneden bulletin
Portret van Theodorus Schrevelius