Kunstenaars
Ellen Gallagher (1965)
Edgar Cleijne (1963)
Datering
2010
Techniek
installatie bestaande uit een houten tentoonstellingsbox, een bankje, een 16 mm-filmprojectie, twee diaprojecties, vier etsen, een fotogravure en een aquatint
Afmetingen
244 x 450 x 500 cm
Museum
Fries Museum
Verzamelgebied
Naoorlogse en Hedendaagse kunst, Fotografie en Video
Periode
1950-nu
Gesteund in
2020
Herkomst
kunsthandel Hauser & Wirth, Londen, 2020; Fries Museum, Leeuwarden, inv.nr. FM2019-160

Van ons allemaal sinds 2020

De installatie Osedax van Ellen Gallagher en Edgar Cleijne transporteert de beschouwer naar een onheilspellende onderwaterwereld. De titel verwijst naar een diepzeeworm die al etend patronen in walvisbotten graveert. Voor de kunstenaars staan deze tekens symbool voor de vele tot slaaf gemaakte Afrikanen die verdronken tijdens de oversteek van de Atlantische Oceaan; zij werden overboord gegooid of sprongen zelf als uiterste weigering in zee. Hun verloren verhalen en geschiedenissen zijn in Osedax vervat in de mysterieuze taal van de diepzeewormen.

Waarom gesteund

Het Fries Museum heeft een primeur met deze aanwinst: Osedax is het eerste werk van de toonaangevende Afro-Amerikaanse kunstenaar Ellen Gallagher in de Collectie Nederland. Deze installatie is zeer kenmerkend voor haar oeuvre, waarin onderwerpen als het slavernijverleden en rassenongelijkheid centraal staan. In de kunst van Gallagher vallen die grote thema's vaak samen met de mythische en symbolische aspecten die onderdeel zijn van haar intrigerende verbeeldingswereld. Sinds 2003 werkt Gallagher geregeld samen met haar man, de Nederlandse fotograaf Edgar Cleijne.

Met dank aan

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Themafonds Naoorlogse en Hedendaagse kunst en haar Saskia Fonds), het Mondriaan Fonds, de provincie Fryslân en de BankGiro Loterij

Vragen

Valt je iets op? Of heb je extra informatie over dit object? Laat het ons weten!

Bulletin

Osedax detail Bulletin 2021 04 22 125721
Reis door de onderwaterwereld

Bulletin van de Vereniging Rembrandt, najaar 2020, pp. 42-45

Download