Ophélie, la cape bleue sur les eaux

1900-05 Odilon Redon Rijksmuseum

Odilon Redon (1840 - 1916)
1900-05
olieverf op papier
54,5 x 49,5 cm
Rijksmuseum
Moderne kunst (ca. 1880-1950)
1880-1950
1986
Erven Samuel Crommelin, Laren, 1986; Rijksmuseum, Amsterdam, inv.nr. SK-A-1986

Van ons allemaal sinds 1986

Ophelia, de geliefde van Shakespeares Hamlet, is geschilderd, verfilmd en onderwerp van gedichten en popsongs. Haar rol is in het toneelstuk verweven met Hamlet en ook haar (vermoedelijk zelfgekozen) verdrinkingsdood staat met Hamlet in verband – door een misverstand doodde hij haar vader. In de kunst vanaf de 19de eeuw is Ophelia echter een zelfstandig fenomeen. Ze symboliseert het ‘mysterie van de vrouw’ en het wankele gemoed dat men vroeger aan vrouwen toebedacht. Odilon Redon laat haar in het water drijven, tussen de bloemen. Hoewel Ophelia herkenbaar is als vertrekpunt, blijft de betekenis van Redons voorstelling, zoals meestal in het symbolisme, verborgen.

De Franse schilder Odilon Redon is een van de beroemdste schilders van het laat 19de-eeuwse symbolisme. In zijn oeuvre is rond de eeuwwisseling een duidelijke wending te zien. Waar hij begon met zwart-wit litho’s en houtskooltekeningen, voegde hij daar na 1900 zeer kleurrijke olieverfschilderijen en pastels aan toe. Het Rijksmuseum bezit een uitgebreide collectie werken van Redon, vooral uit zijn zwart-wit oeuvre. Dit schilderij is dan ook een zeer welkome aanvulling.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt en het ministerie van Welzijn, Volksgezondheid en Cultuur