Madonna met wilde rozen
ca. 1530 Jan van Scorel Centraal Museum
- Kunstenaar
- Jan van Scorel (1495 - 1562)
- Datering
- ca. 1530
- Techniek
- olieverf op paneel
- Afmetingen
- 52 x 44 cm
- Museum
- Centraal Museum
- Verzamelgebied
- Middeleeuwen en Renaissance
- Periode
- 1500-1600
- Gesteund in
- 1958
- Herkomst
- kunsthandel P. de Boer, Amsterdam, 1958; Centraal Museum, Utrecht, inv.nr. 12432a
Van ons allemaal sinds 1958
Met zijn gespierde benen lijkt dit Christuskind zich af te zetten, alsof hij ieder moment naar voren kan springen. Dat hij dat waarschijnlijk niet zal doen, kunnen we afleiden uit de manier waarop hij zich tevreden tegen zijn moeder vlijt, met zijn rechterhand onder de sluier die van haar hoofd is gegleden. Zij houdt Christus liefdevol vast; in haar andere hand heeft ze het bosje rozen waaraan dit schilderij zijn naam dankt. Het onderlichaam van Christus, met die opmerkelijke houding van de benen, ontleende Van Scorel aan een figuur op Michelangelo's Laatste oordeel in de Sixtijnse kapel.
Waarom gesteund
Jan van Scorel was vermoedelijk de eerste Noord-Nederlandse kunstenaar die naar Italië reisde om de klassieke beeldhouwkunst te bestuderen. Hij keek er ook met grote interesse naar het werk van Michelangelo. Na zijn terugkeer woonde en werkte hij in Utrecht en later in Haarlem. Madonna met wilde rozen is het tweede schilderij van Van Scorel dat de Vereniging Rembrandt hielp aankopen voor het Centraal Museum. In 1930 was al steun verleend voor De bewening van Christus en in 1980 zou nog eens worden bijgesprongen voor de aankoop van een Aanbidding uit Scorels atelier. In 2014 volgde een van de zeer zeldzame tekeningen van de kunstenaar: De heilige Helena ontdekt het Ware Kruis.
Met dank aan
Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt
Vragen
Valt je iets op? Of heb je extra informatie over dit object? Laat het ons weten!