Landschap met het begin van de beschaving

1560-70 Cornelis van Dalem Museum Boijmans Van Beuningen

Cornelis van Dalem (ca. 1528 - 1573/1576)
olieverf op paneel
88 x 165 cm
Museum Boijmans Van Beuningen
Middeleeuwen en Renaissance
1996
erven van de heer D.P.R.A. Bouvy, Bussum, 1996; Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam, inv.nr. 3363

Van ons allemaal sinds 1996

Wat is bij uitstek een teken van beschaving? Muziek, volgens Cornelis van Dalem. Want op de rotswand, rechts van het midden, schilderde hij een herder met een fluit. Verder zien we vooral alledaagse dingen: een kind leert lopen, mensen maken een praatje. Er heerst rust. Van Dalem schilderde naar verluid alleen voor zijn plezier. Dat zou niet alleen zijn kleine oeuvre verklaren, maar ook de hoge kwaliteit van zijn werk, dat altijd een ongebruikelijk onderwerp heeft. Voor dit schilderij baseerde hij zich waarschijnlijk op het boek De rerum natura van de Romeinse filosoof Lucretius.

Het werk van Cornelis van Dalem is uiterst zeldzaam, en vrijwel alles bevond zich al in het bezit van buitenlandse musea. Het Landschap met het begin van de beschaving was daarop een uitzondering. Het schilderij was eigendom van de Nederlandse kunsthistoricus Bouvy, die het op den duur graag wilde verkopen aan Museum Boijmans Van Beuningen, zodat het daar kon hangen tussen verwante kunstwerken van Pieter Bruegel de Oude en Jheronimus Bosch. In 1993 traden de erven Bouvy in onderhandeling met het museum, dat anderhalf jaar de tijd kreeg om 2,25 miljoen gulden bij elkaar te brengen - toen een recordbedrag voor het Boijmans. Maar het ging om een unieke kans, en dat begrepen de fondsen en schenkers gelukkig ook.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt, de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen, de Stichting Elise Mathilde Fonds, de Erasmusstichting, de Familiestichting Nolst Trenité, de Van Ommeren-De Voogt Stichting, de G.Ph. Verhagen Stichting, de Stichting Van Wijngaarden-Boot, de Ministerie van OCW en het VSBfonds

Valt je iets op? Of heb je extra informatie over dit object? Laat het ons weten!