La perruche et la sirène
1952-53 Henri Matisse Stedelijk Museum Amsterdam
- Kunstenaar
- Henri Matisse (1869 - 1954)
- Datering
- 1952-53
- Techniek
- gouache op papier, uitgeknipt en geplakt op papier, gemonteerd op doek
- Afmetingen
- 341 x 776 cm
- Museum
- Stedelijk Museum Amsterdam
- Verzamelgebied
- Moderne kunst (ca. 1880-1950), Naoorlogse en Hedendaagse kunst
- Periode
- 1950-nu
- Gesteund in
- 1967
- Herkomst
- kunsthandel Robert Elkon, New York, 1967; Stedelijk Museum Amsterdam, inv.nr. A 25531
Van ons allemaal sinds 1967
Kleuren, lijnen en vormen hebben een zelfstandige expressie, schreef Henri Matisse in 1908. Ze werden altijd gezien als middelen om illusies van de werkelijkheid mee te verbeelden, maar ze kunnen ook autonoom iets uitdrukken, precies om wat ze zijn. Deze benadering luidde het tijdperk van de moderne kunst in. In dit papierknipselwerk domineren bladeren en granaatappeltjes het beeld, maar links zien we ook ‘la perruche’ (de parkiet) en rechts ‘la sirène’ (de meermin) waarnaar het werk genoemd is. Voor Matisse was dit doek als een tuin waarin hij kon lopen.Waarom gesteund
Toen Matisse in 1940 na een zware operatie ontdekte dat hij geen kracht meer had om te schilderen, stapte hij over op een nieuw medium, papierknipsels genoemd. In kleur geverfd papier knipte hij in vormen die hij rangschikte in een compositie van kleur, vorm en ruimte, net als eerder in zijn schilderijen. Stedelijk Museum Amsterdam verzamelde gedurende de 20ste eeuw werk van sleutelfiguren uit de moderne kunst. Van Matisse verzamelde het museum verschillende technieken, waaronder schilderijen, prenten en tekeningen. De beroemd geworden papierknipsels van Matisse zijn in zijn oeuvre minstens zo belangrijk en daarom een prachtige aanvulling op de collectie.Met dank aan
Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt, het Prins Bernhardfonds en de BankGiro Loterij
Vragen
Valt je iets op? Of heb je extra informatie over dit object? Laat het ons weten!