Huiswaarts

ca. 1868 Jozef Israëls Kunstmuseum Den Haag

Jozef Israëls (1824 - 1911)
ca. 1868
olieverf op doek
101,8 x 161 cm
Kunstmuseum Den Haag
19de-eeuwse schilderkunst
1963
erven E.H. Crone, Amsterdam, 1963; Kunstmuseum Den Haag, objectnr. 0333807

Van ons allemaal sinds 1963

Jozef Israëls wordt wel de nestor van de Haagse School genoemd, de naam van een groep schilders in Den Haag die sobere schilderijen in realistische stijl en in tonale kleuren maakten met vaak landschappen als onderwerp. Net als andere Nederlandse kunstenaars in die tijd, had Israëls vanuit Parijs, waar hij zijn kunstopleiding had afgerond, het kunstenaarsdorp Barbizon bezocht om daar de nieuwe, realistische landschapskunst te zien. Zelf schilderde hij echter liever de mens in het landschap, vooral als die zwoegde en zware zorgen had. Dat deed hij wel in de trant van de Haagse School: realistisch en met gedempte kleuren.

Als een van de belangrijkste schilders van de Haagse School had Jozef Israëls internationaal succes met zijn stemmige schilderijen van de zware levens van vissers en boeren. Voor het Kunstmuseum Den Haag is een aankoop van het werk van hem altijd heel waardevol – Israëls was samen met andere schilders van de Haagse School betrokken bij de oprichting van het museum. Het schilderij Huiswaarts is bovendien een mooie aanvulling op de collectie narratieve, figuratieve schilderkunst van de 19de eeuw.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt