Het hooien, Éragny

1887 Camille Pissarro Van Gogh Museum

Kunstenaar
Camille Pissarro (1830/31 - 1903)
Datering
1887
Techniek
olieverf op doek
Afmetingen
55 x 66 cm
Museum
Van Gogh Museum
Verzamelgebied
19de-eeuwse schilderkunst, Impressionisme
Periode
1880-1950
Gesteund in
2011
Herkomst
particuliere collectie, Londen (via veilinghuis Sotheby's, New York), 2011; Van Gogh Museum, Amsterdam, inv.nr. s0520S/2010

Van ons allemaal sinds 2011

In 1884 vestigde Camille Pissarro zich met zijn gezin in het dorpje Éragny-sur-Epte. Daar begon hij een jaar later te experimenteren met de pointillistische schildertechniek die zijn jongere collega's Georges Seurat en Paul Signac hadden geïntroduceerd. Bij Pissarro zouden de ‘stippen’ altijd een duidelijk zichtbare toets behouden. Zo gaf hij het gras in dit schilderij met horizontale penseelstreken weer, maar koos hij golvende toetsen voor het hooi op het veld, waardoor het wollig aandoet. Met ontelbare kleine toetsen, wit voor de lucht en geelgroen op het veld, gaf Pissarro de illusie van zinderend zomerlicht overtuigend weer.

Waarom gesteund

In 1890 condoleerde Camille Pissarro zijn kunsthandelaar Theo van Gogh met het overlijden van diens broer Vincent: 'Ik voelde grote verwantschap met je broer, die de geest van een ware kunstenaar had'. Met zijn adviezen en zijn kunst had de oudere 'Père Pissarro' het werk van Vincent van Gogh een tijdlang sterk beïnvloed. Voor de aankoop van Het hooien, Éragny bezat het Van Gogh Museum al een representatief vroeger werk van Pissarro, maar geen schilderij in de pointillistische stijl die Van Gogh zo inspireerde. Dankzij deze aanwinst kan het museum permanent aandacht besteden aan de grote verwantschap waar Pissarro over schreef.

Met dank aan

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Claude Monet Fonds), de BankGiro Loterij, het Mondriaan Fonds en het VSBfonds

Vragen

Valt je iets op? Of heb je extra informatie over dit object? Laat het ons weten!

Bulletin

Pissarro hooien detail
Het hooien, Éragny

Bulletin van de Vereniging Rembrandt, zomer 2011, pp. 32-33

Download