Entrance of the theatre

1866 Lourens Alma Tadema Fries Museum

Lourens Alma Tadema (1836 - 1912)
olieverf op doek
70,4 x 98,4 cm
Fries Museum
19de-eeuwse schilderkunst
particuliere collectie, VS, 2015; Fries Museum, Leeuwarden, inv.nr. S2015-001

Van ons allemaal sinds 2015

Lourens Alma Tadema schilderde Entrance of the theatre in 1866 in opdracht van de Londense kunsthandelaar Gambart. Het was een van zijn eerste Romeinse onderwerpen. De anekdotische benadering van de voorstelling en de compositie van een groep mensen voor de ingang van een gebouw herinnert nog sterk aan Alma Tadema’s eerdere werk dat veelal in de (vroege) middeleeuwen of de Hollandse 17de eeuw gesitueerd was. Maar de context is anders en verraadt een gedegen studie naar de klassieke oudheid. Het monumentale stuk, in een door Tadema zelf ontworpen lijst, kwam al snel in de Verenigde Staten terecht en werd in 1877 gekocht door William H. Vanderbilt. Mede dankzij Entrance of the theatre en diens beroemde eigenaar, werd de reputatie van Alma Tadema in Amerika gevestigd.

Het Fries Museum heeft de grootste verzameling schilderijen in Nederland van de van oorsprong Friese Alma Tadema. Een groot deel daarvan is een schenking van de dochters van de kunstenaar. Het gaat daarbij om vroeg werk. Dankzij steun van de Vereniging Rembrandt heeft het museum sinds 2005 ook een voor Nederland uniek later stuk verworven: Amo te ama me (1881). Entrance of the theatre wordt internationaal gezien als het belangrijkste overgangswerk naar de Romeinse voorstellingen van de kunstenaar. Het is een sleutelstuk in het oeuvre van een kunstenaar wiens werk vooral de laatste decennia sterk in prijs is gestegen. De aankoop van dit schilderij leek onhaalbaar voor het museum. Toch slaagde het er dankzij royale steun van diverse begunstigers in om deze droom te realiseren. Het schilderij tilt het overzicht van Tadema's werk binnen de kunstcollectie van Nederland in één keer op een veel hoger plan en het vindt in de verzameling van het Fries Museum zijn best denkbare context.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Saskia Fonds en haar Van Rijn Fonds), de BankGiro Loterij, het Mondriaan Fonds, de Wassenbergh-Clarijs-Fontein Stichting en de Vrienden van het Fries Museum

Tadema
Een kapitale Alma-Tadema voor Leeuwarden