De Hemelse en Aardse Liefde

1850 Ary Scheffer Dordrechts Museum

Ary Scheffer (1795 - 1858)
olieverf op doek
175 x 104 cm
Dordrechts Museum
19de-eeuwse schilderkunst
particuliere collectie, 2000; Dordrechts Museum, inv.nr. DM/000/777

Van ons allemaal sinds 2000

Ary Scheffer, die zich ooit in het centrum van het Parijse kunstleven bewoog, schilderde naast portretten van de Franse koninklijke familie en andere vooraanstaande Franse figuren ook historiestukken. Zijn schilderij De Hemelse en Aardse liefde is zo’n historiestuk, met een klassiek thema. De twee vrouwen, beide Venus, staan voor twee soorten liefde. De hemelse Venus, die net als een engel niet tot de materiële wereld behoort, en de tweede Venus die aards is en betrokken is bij het scheppen van nieuw leven. De beide vormen van liefde worden in de kunst ook geassocieerd met de beschouwende liefde en de actieve liefde.

De Dordtse kunstenaar Ary Scheffer was een belangrijke schilder van de romantiek. Een groot deel van zijn leven woonde hij in Parijs en had daar als societyschilder veel succes. Het Dordrechts Museum ontving van Scheffers nazaten zijn ateliernalatenschap en het bezit ook een grote collectie van zijn kunst. Daarin ontbrak nog een voorbeeld van zijn klassieke werk, waardoor De hemelse en aardse liefde een zeer welkome aanvulling is. Het museum heeft ook een schilderij van Scheffers neef en leerling Ary Lamme met daarop zijn oom in diens Parijse atelier terwijl hij werkt aan het hier aangekochte schilderij.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt en de Stichting Vrienden van het Dordrechts Museum