De Calvarieberg

ca. 1520 Pseudo Jan Wellens de Cock Rijksmuseum

Pseudo Jan Wellens de Cock (1470 - 1521)
ca. 1520
olieverf op paneel
172,5 x 119 cm
Rijksmuseum
Middeleeuwen en Renaissance
1996
kunsthandel Rob Smeets, Milaan, 1996; Rijksmuseum, Amsterdam, inv.nr. SK-A-4921

Van ons allemaal sinds 1996

In een reeks simultaan afgebeelde scènes vertelt dit schilderij de lijdensweg van Christus. Zo is op de voorgrond zijn ontkleding te zien, en ook het dobbelen om zijn kleed en de bespotting. Voor de compositie baseerde de Leidse schilder die dit werk maakte zich op een befaamde grisaille-tekening van Albrecht Dürer, die zich nu in de Uffizi in Florence bevindt. Het schilderij is geen nauwkeurige kopie, maar een persoonlijke vertaling - op groter formaat en in een ander medium - die op den duur zelf ook bekendheid genoot. Er bestaan namelijk vier letterlijke kopieën van.

Dit schilderij werd in 1995 geveild in Londen, waarna het in opdracht van de nieuwe eigenaar werd gerestaureerd en schoongemaakt. Dankzij die behandeling kwam de uitzonderlijke kwaliteit aan het licht. Toen het paneel in datzelfde jaar werd getoond op TEFAF, besloot het Rijksmuseum het schilderij aan te kopen. Het werk vormde namelijk een belangrijke aanvulling op de collectie vroege Nederlandse schilderkunst van het museum. Als schakel tussen de reeds aanwezige Leidse kunst van Jan Wellens de Cock en die van Cornelis Engelbrechtsz. Maar ook vanwege de uitzonderlijke manier waarop het schilderij de beschouwer deelgenoot maakt van Christus' lijdensweg.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt, het Prins Bernhard Fonds, het VSBfonds en de Rijksmuseum-Stichting

Valt je iets op? Of heb je extra informatie over dit object? Laat het ons weten!