Bloemstuk met twee hagedissen

1603 Roelant Savery Centraal Museum

Roelant Savery (1576 - 1639)
olieverf op koper
Centraal Museum
17de-eeuwse schilderkunst
1943
particuliere collectie, Brussel, 1943; Centraal Museum, Utrecht, inv.nr. 6316

Van ons allemaal sinds 1943

In een geschilderde nis staat een vaas met daarin schijnbaar achteloos geschikte bloemen, waaronder een tulp en een kievitsbloem. Rond het boeket kruipen allerlei kleine dieren en insecten. Dit schilderij behoort tot de vroegste nog bekende bloemstillevens van de Noordelijke Nederlanden, toen de voorkeur nog uitging naar bloemen die al over hun hoogtepunt zijn. Daarmee benadrukt de schilder dat alles wat leeft, hoe mooi ook, uiteindelijk zal sterven.

Dit bloemstilleven van Roelant Savery was onderdeel van de groep schilderijen die de verzamelaar J.J.M. Chabot eind jaren 1920 in bruikleen gaf aan het Centraal Museum. Dankzij de Vereniging Rembrandt kon het museum de belangrijkste Utrechtse werken in 1943 aankopen. Naast dit schilderij betrof de aankoop onder meer Gerard van Honthorsts Granida en Daifilo en het Landschap met de rust op de vlucht naar Egypte van Abraham Bloemaert.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt